Vandaag is onze haven al het grootste waterstofcluster van de Benelux, met een jaarlijkse productie en verbruik van 600.000 ton waterstof. Maar het overgrote deel daarvan is nog 'grijze' waterstof, geproduceerd met aardgas – en een flinke CO2-uitstoot als gevolg. Willen we echt klimaatneutraal worden in 2050? Dan moet de industrie overstappen op groene (uit water en hernieuwbare elektriciteit) en blauwe of koolstofarme (uit aardgas met CO₂-opvang) waterstof.
De uitdaging? Vraag en aanbod van duurzame waterstof zijn er, maar de verbindende infrastructuur ontbreekt. Zonder een uitgebreid leidingennetwerk kunnen producenten en gebruikers elkaar niet vinden – en kan de industrie de switch niet maken. Deze infrastructuur is dé sleutel tot leveringszekerheid en de transitie naar een klimaatneutrale haven.