Twee nieuwe WESPinstallaties

Op 15 oktober legde Minister Wiersma van het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, de eerste steen voor de nieuwe WESPinstallaties bij Yara Sluiskil. Met twee installaties zal de stikstofuitstoot verder dalen.  

De techniek zet een nieuwe standaard voor de Europese meststoffenproductie en zorgt er tevens voor dat de beeldbepalende pluimen op de nitraatfabrieken verdwijnen. Zo ziet de omgeving ook letterlijk dat Yara haar emissies reduceert.

Totale uitstoot daalt met 20%

Het Noorse moederbedrijf investeert opnieuw fors in haar productielocatie in Sluiskil. De fabriek, die de grootste ammoniak- en kunstmestproductielocatie van Europa is, wordt van strategisch belang gezien. Naast forse investeringen in meer flexibiliteit, CO2 reductie, low carbon waterstofproductie en waterrecycling, zet Yara nu een volgende stap in verdere stikstofreductie. Een zogenaamde Wet Electrostatic Precipitator (WESP) installatie wordt gebouwd, waarin met een wasvloeistof en elektrostatisch veld de laatste resten ammoniak en nitraathoudend stof in de pluim van de nitraatfabrieken worden uitgewassen. In 2026 komt op nitraatfabriek 3 de installatie in bedrijf en in 2027 volgt tweede installatie op de andere fabriek.  

De nieuwe installaties zorgen voor een emissiereductie van maar liefst 60 ton ammoniak en 160 ton stikstofhoudend stof per jaar, oftewel 20 procent van de totale uitstoot van Yara Sluiskil. Dat komt overeen met de uitstoot van ruim 4.500 koeien en bijna zes volle vrachtwagens met stof per jaar.

“Twintig procent stikstofreductie, een forse investering in een innovatieve techniek die verder gaat dan wettelijk verplicht, het verdwijnen van de meest zichtbare pluim naar de omgeving. Mijn felicitaties aan Yara om verder te investeren in een duurzame haven.”

Luchtfoto van de Yara Sluiskil-fabriek in het havengebied van North Sea Port.
Foto van een schoorsteen die stoom uitstoot bij Yara Sluiskil, als symbool van de aanpak van stikstofuitstoot.

Afval wordt grondstof

Het stof en de ammoniak die worden afgevangen in de nieuwe installatie dienen opnieuw als grondstof voor de productie. Er wordt dus niet alleen een emissie naar de lucht geëlimineerd, maar tevens wordt een afvalstof nu gebruikt als grondstof.  

In het Italiaanse Ravenna paste Yara de techniek al succesvol toe. De kleinschalige testresultaten die in Sluiskil werden uitgevoerd, werden de voorbije jaren vertaald naar industriële schaal. Yara werkte nauw samen met de provinciale en nationale overheid om deze technologie, die verder gaat dan de wettelijke verplichting, te realiseren. Het moederbedrijf investeert opnieuw fors met deze installaties die samen 75 miljoen euro kosten. Ook het Ministerie van Klimaat en Groene Groei draagt bij middels een subsidie.

“Yara bedrijft stikstofchemie en levert met haar producten een bijdrage aan strategische autonomie van Nederland en Europa. In de eerste plaats de meststoffen die voedselzekerheid garanderen. Maar ook producten zoals AdBlue en NOxCare waarmee uitlaatgassen van dieselmotoren en de uitstoot van energiecentrales, schepen en bijvoorbeeld staalfabrieken schoner worden gemaakt leveren een essentiële maatschappelijke bijdrage.”