Het Noorse moederbedrijf investeert opnieuw fors in haar productielocatie in Sluiskil. De fabriek, die de grootste ammoniak- en kunstmestproductielocatie van Europa is, wordt van strategisch belang gezien. Naast forse investeringen in meer flexibiliteit, CO2 reductie, low carbon waterstofproductie en waterrecycling, zet Yara nu een volgende stap in verdere stikstofreductie. Een zogenaamde Wet Electrostatic Precipitator (WESP) installatie wordt gebouwd, waarin met een wasvloeistof en elektrostatisch veld de laatste resten ammoniak en nitraathoudend stof in de pluim van de nitraatfabrieken worden uitgewassen. In 2026 komt op nitraatfabriek 3 de installatie in bedrijf en in 2027 volgt tweede installatie op de andere fabriek.
De nieuwe installaties zorgen voor een emissiereductie van maar liefst 60 ton ammoniak en 160 ton stikstofhoudend stof per jaar, oftewel 20 procent van de totale uitstoot van Yara Sluiskil. Dat komt overeen met de uitstoot van ruim 4.500 koeien en bijna zes volle vrachtwagens met stof per jaar.