Op woensdag 27 november werd de nieuwe fietssnelweg langs de Moervaart in Gent ingehuldigd. Deze bijna 2 kilometer lange fietsverbinding verbindt het veerpont Terdonk over het Kanaal Gent-Terneuzen met de R4 Oost rond de haven en het jaagpad langs de Moervaart richting Wachtebeke en het Waasland. Hiermee is een belangrijke ontbrekende schakel in het fietsnetwerk weggewerkt. Een samenwerking van het havenbedrijf North Sea Port, de Vlaamse overheid, de provincie Oost-Vlaanderen, de Stad Gent, de omliggende bedrijven en aannemer Stadsbader.
Riet Gillis, gedeputeerde Provincie Oost-Vlaanderen: “De aanleg van het fietspad aan de Moervaartkaai past perfect in de ambitie van het Provinciebestuur om het netwerk van fietssnelwegen versneld te realiseren. De Provincie ondersteunde deze realisatie van North Sea Port dan ook met een forse subsidie van ruim een half miljoen euro.” North Sea Port investeerde op zijn beurt 1,6 miljoen euro.
Tegelijk met de Gentse opening werden in Vlissingen 1,5 kilometer nieuwe fietspaden in gebruik genomen. Deze omvatten een fietspad langs de Borselsedijk en een dubbel fietspad aan de Finlandweg en de Polenweg. Ook hier wordt de verkeersveiligheid voor fietsers aanzienlijk verbeterd.
Harry van der Maas, gedeputeerde van de Provincie Zeeland: “Fietsen is een belangrijke duurzame manier om gezond in beweging te komen. We fietsen tegenwoordig veel meer, ook als onderdeel van woon-werk verkeer. Groei in het fietsgebruik en de ontwikkeling van de e-bike betekent ook dat de infrastructuur veilig en op orde moet zijn. Mooi nieuws dat North Sea Port investeert in veilige fietsroutes in het havengebied en zo bijdraagt aan het Zeeuws Toekomstbeeld Fiets.”