Koning Willem-Alexander en Koning Filip verrichtten de officiële openingshandeling op de Z9, een elektrisch schip. De ceremonie ging gepaard met een parade van patrouille-, sleep,- en loodsboten. Een historisch moment, want in de Nieuwe Sluis lag voor het eerst een zeeschip, de M/V Bregaglia. Met het vertrek van het zeeschip van 240 meter lang en 38 meter breed richting ArcelorMittal werd de Nieuwe Sluis officieel in gebruik genomen.
Na de officiële handeling gingen de koningen in gesprek met vertegenwoordigers van bedrijven die gebruikmaken van de Noordzeesluizen, met name ArcelorMittal Belgium, Sea-Invest, Verbrugge Terminals Terneuzen, Ovet en DFDS Seaways. Na de vaartocht brachten Koning Willem-Alexander en Koning Filip een bezoek aan het sluisplateau van de Nieuwe Sluis, waar zij uitleg kregen over de bouw en werking van de sluis. In het bediengebouw ontmoetten zij vertegenwoordigers van omwonenden en medewerkers van het aannemersconsortium dat verantwoordelijk is voor de bouw van de zeesluis.